Voorkom geestelijke inteelt – word een halfbloedje!

Iemand uit de gemeente vroeg me even iets meer te schrijven over wat ik ‘geestelijke inteelt’ noemde, dus bij deze!

Inteelt is wanneer dieren, planten of mensen die nauw verwant aan elkaar zijn, samen nakomelingen krijgen, en hierdoor bepaalde genetische afwijkingen worden versterkt. Bij het fokken van dieren wordt inteelt gebruikt om wenselijke eigenschappen te versterken, waardoor bijvoorbeeld de hondenrassen zijn ontstaan. Maar ook negatieve eigenschappen kunnen worden versterkt op deze manier – en nu weet je waarom die hond van je buurman zo agressief is! (Of een boxer hartklachten heeft)

Ook bij mensen gebeurt het, dat inteelt lijdt tot nadelen – Wikipedia vertelt je wat voorbeelden. Dit werkt zo:

De mens krijgt bij zijn geboorte twee reeksen chromosomen mee, die ieder voor zich dezelfde genen bevatten, maar steeds in iets verschillende uitvoeringen. De natuur kan normaal gesproken kiezen tussen de twee uitvoeringen van een gen; de gezonde genen worden actief en bepalen de ontwikkeling van het kroost. Maar de kinderen van verwante ouders hebben meer kans op dezelfde uitvoeringen van een gen. Hoe nauwer de verwantschap, hoe groter de kans dat schadelijke genen van moeder én vader doorgegeven worden. (Wetenschap in Beeld)

Dit werkt geestelijk net zo. Als je alleen maar omgaat met een bepaalde groep mensen, heb je het samen misschien wel gezellig, maar ook samen dezelfde blinde vlekken, ‘genetische foutjes’. Hoe gevarieerder de mix van (gezonde!) invloeden is, hoe groter de  kans dat jouw genetische fout (leugen in je gedachten, verwonding in je emoties, houding van je hart) gecorrigeerd wordt door iemand die die ‘foutjes’ niet heeft.

Dit is mijn zorg over de ‘huiskerkbeweging’. Ik ben helemaal vóór kleine groepen christenen die aan huis samenkomen – doe er zelf ook driftig aan mee. Het herontdekken hiervan (door o.a. John Wesley en Yonggi Cho) is een mega-zegen voor Jezus’ Lichaam gebleken. Voor elkaars persoonlijke noden bidden, de Bijbel wat dieper doorspreken, zonde belijden in een veilige omgeving, je rot lachen om jezelf en elkaar, eten en snacken en tafelvoetballen, samen mensen bereiken met het evangelie of met goede werken – het is Bijbels en het voelt goed en het werkt!

Maar als die groepen zich gaan afscheiden van het grotere geheel van de Kerk, krijg je een probleem. Ze gaan zich soms exclusief gedragen, of lijden aan het Elia-compex (‘ik ben de enige die nog over is’) – en hun vruchtbaarheid voor de Heer en de gezondheid van hun geloofsleven (én van de ‘kinderen’, letterlijk & figuurlijk) heeft er onder te lijden.

Handelingen 2:46 geeft de balans mooi aan:

En zij bleven dagelijks eensgezind in de tempel bijeenkomen, en terwijl zij van huis tot huis brood braken, namen zij gezamenlijk voedsel tot zich, met vreugde en in eenvoud van hart.

Niet OF/OF maar EN/EN.

Of mensen zitten wel zondag in een gemeente groter dan die huiskamer, maar blijven daarbinnen een afgezonderd groepje. Jongeren die alleen omgaan met jongeren, ouderen met ouderen. Evangelisten met evangelisten, herders met andere pastoraal ingestelde types. Extraverten & introverten, allochtonen & autochtonen, rijken & armen, kantoorkikkers & huismoeders, visionairs & detaillisten, etc etc..: Gezellig en soms nodig om regelmatig ‘onder gelijken’ te zijn – maar als het daarbij blijft versterk je elkaars blinde vlek!

We hebben de correctie nodig die uitgaat van gewoon omgaan met en luisteren naar mensen die anders zijn dan wij. We leren ervan. Teams worden er sterker en diverser van.

Als het hele lichaam oog was, waar zou het gehoor zijn? Als het hele lichaam gehoor was, waar zou de reuk zijn?

En het oog kan niet zeggen tegen de hand: Ik heb je niet nodig, of vervolgens het hoofd tegen de voeten: Ik heb jullie nit nodig.

(…) opdat er geen verdeeldheid in het lichaam zou zijn, maar de leden voor elkaar gelijke zorg zouden dragen (1 Korinte 12:17-25)

Word als ik: een halfbloedje!

🙂

12 gedachten over “Voorkom geestelijke inteelt – word een halfbloedje!”

  1. Mooi gezegd Chris!!!
    En zo waar, “exclusieve” groepjes kunnen zoveel kapot maken, ook in hun groep op het moment dat niet alle neuzen meer de zelfde kant op staan. Zo’n groep valt uit elkaar en de mensen die er deel van uit maakten raken hoogstwaarschijnlijk allemaal beschadigd door het proces waar ze door heen moeten. Ook de andere kant, als je als deelnemer van zo’n “exclusieve” groep op enig moment toch iets vindt wat tegen de groep ingaat, moet je vaak door een moeilijk proces.
    Dus lieve lezer, lees het bovenstaande stuk van Christian nog een keer en neem het je ter harte!
    Gods zegen!

    Like

    1. Wat ik nog wil aanvullen:
      “exclusieve” groepjes maken dat gasten zich niet welkom voelen, want zij maken moeilijk contact met vaste bezoekers, omdat die zich richten op hun eigen groepje…..
      Zo heeft God het nooit bedoeld!!! Wij mogen als christenen omzien naar onze naaste en dan is niet alleen die fijne broer of zus in de Heer, maar juist de zoeker, die per ongeluk (wat heet per ongeluk?) binnenkomt in die fijne gemeente waar jij je zo thuis voelt….. Juist die zoeker wil gezien en geholpen worden in zijn zoektocht!
      Dat is wat ik waardeer in Christian: als voorganger stimuleert hij zijn gemeente om juist de nieuwe bezoekers het gevoel te geven dat ze gezien worden en meer dan welkom zijn!

      Like

  2. He Christian! Ik ben momenteel ook hiermee bezig. Huiskerkbewegingen zijn niet mijn voorkeur omdat je moet uit kijken dat je inderdaad een kliek wordt. Maar dat gevaar zit ook in de grotere bewegingen.

    Ik snap ze wel, de huiskerkbewegingen. Op sommige punten vraag ik me af of we er als ‘gewone’ kerk ook niet naast zitten.

    lees nu het boek ‘Organic Church.

    Thema wat blijft boeien!

    Like

    1. Ja, daarom dus beide bewegingen (huizen & grotere verband) niet los van elkaar maken, maar elkaar laten aanvullen. In LEEF! hebben we het zo beschreven dat samenkomen op zondag & samenkomen in een Twaalf EVEN belangrijk is.

      Like

  3. lieve broeder,
    wat zeg je dat mooi!
    en wat fascinerend om thuis te zijn tussen zoveel verschillende soorten halfbloedjes!
    ik zie Jezus gniffelen, Hij wist t..
    Gods zegen…
    michael

    Like

  4. He Christian, ik heb nog eens zitten door denken over je antwoord en je blog.
    En ik mis nog iets, ik heb ’t hieronder voor mezelf wat beschreven:
    Nou rest me eigenlijk dezelfde ‘brandende vraag’ die hetzelfde is als in je betoog tegen de ‘thuiskerken’. Hoe zorgen we ervoor dat we binnen leef! Ook geen kliek vorming krijgen in:
    – 12 groepen
    – Teams/ bedieningen in gemeenten?
    In het boek wat ik nu lees wordt er gesproken over de kerk in kleinere vorm. Het idee is dat je in de gewone dingen wat je normaal gesproken ook doet daar ‘kerk hebt. En in die gewone dingen daar de mensen aanspreekt op een normale manier die bij je past. Uit die contacten kunnen geïnteresseerden komen voor Jezus. Je bid met ze, je nodigt ze eens thuis uit en thuis vertel je erover en wat dan kan gebeuren is dat ze christen worden.
    Je bezoekt elkaar vaker, kan thuis zijn maar ook in Leef! Of in een 12 groep en na verloop van tijd spreken ze ook andere mensen aan net zoals jij hem/ haar aangesproken hebt, en gaat het cirkeltje weer van voor af aan.
    Ik heb het idee dat rond die gedachtegang de thuiskerken oorspronkelijk zijn ontstaan. Een dynamische groep die erop uit is de wereld in te trekken, mensen te vertellen over Jezus, en het laten kennen van Jezus en bekend worden met Jezus. Daarna hebben ze discipelschap gehad? Dan gaat iedereen op een natuurlijke manier weer uit elkaar. Iedereen ontmoet weer anderen die je weer over Jezus kan vertellen, op jouw plek, jouw tijd die natuurlijk bij je past. En zo gaat dat door en door.
    Dat vind ik wel een positieve wijze van kerk zijn. Maar.. in de praktijk kan het dus vaak voorkomen dat in een huiskerk mensen blijven hangen, het is gezellig? Je kent elkaar? Waarom nou verder zoeken? Of het is toch goed zo?
    Ik ben er heilig van overtuigd dat dit voor de thuiskerk denominatie geldt, het kliek gevaar, maar zeker ook voor ons, als Leef! Durven we als leef! Nog naar buiten te gaan? De 12 groepen niet als een eindstation te zien? Maar gewoon in je eigen omgeving ook te blijven zoeken en te blijven vertellen over Jezus en na verloop van tijd een eigen (12) groep te starten? Of is het goed zo, we leren zo goed, veel Bijbelstudie, veel gebed. We leren elkaar zo goed kennen na zoveel jaren. Allemaal wel goede dingen… Maar hoe zit het met de grote opdracht? En ik denk hetzelfde voor bedieningen/ teams binnen onze leef! denominatie.
    De mens an zich wil zo graag gewoontes, vaste dingen, tradities. En opzich zijn deze niet erg, als ze maar niet verstikkend en stagnerend gaan werken.
    We moeten naar buiten blijven gaan, to the smoking zone of the pub. En ik ben het met je eens dat kliek vorming niet goed is, maar ik zou het dus niet geheel en alleen schuiven op de ‘thuiskerk’ denominaties. Kliekvorming naar mijn idee is van alle tijden, kerken, scholen en ga zo maar door.
    Het is misschien wel een grotere valkuil voor de thuiskerk, want hoe kleiner een groep hoe sterker de cohesie tussen de groepsleden, maar het hoeft naar mijn idee niet. Ten goede en ten kwade 😉
    Kliek vorming hoort bij de mens. En als het gezond is, is er niets mis mee. Want je mag je ergens bij voelen horen. Je familie, je land, je gemeente. Maar ik denk wel dat het gezond blijft dat je ook over de grenzen van je familie, je land, je gemeente, je groep moet blijven heen kijken
    En dat het grote gevaar daarin zit;

    Durf je je confort zone te verlaten? (welke dat dan ook mag zijn) 😉

    Like

Plaats een reactie